Βρήκαμε τις 10 αιτίες που χαλάνε τον ήχο στον χώρο σας

Το να απολαύσουμε το ηχοσύστημα περισσότερο μπορεί να είναι τελικά εύκολο με μερικές απλές συμβουλές!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
κακός ήχος στον χώρο ενός παππού

Αναζητήσαμε κάθε διαθέσιμη πληροφορία, ανοίξαμε σκονισμένα βιβλία και βρήκαμε τους καλύτερους μελετητές στον χώρο, με ένα απλό ερώτημα:

Τί χαλάει τον ήχο στον χώρο μου ρε παιδιά;

Τα βάλαμε σε μία τάξη και σας δίνουμε κάθε πιθανή αιτία που ενδεχομένως ευθύνεται για το κακό αποτέλεσμα:

χώρο με καλό ήχο

1. Ο χώρος ακρόασης του ήχου

Το ακουστικό αποτέλεσμα που φτάνει στα αυτιά σας είναι συνάρτηση του ηχοσυστήματος με τον χώρο ακρόασης.

Σε χώρους ακρόασης με πολλές ανακλάστικές επιφάνειες η ευκρίνεια του ήχου αλλοιώνεται, ενώ σε χώρους με υπερβολικά πολλές απορροφητικές επιφάνειες το αποτέλεσμα μπορεί να γίνει μουντό, χωρίς ζωντάνια.

Επίσης, σε πολύ μικρούς χώρους ή σε πολύ συμμετρικούς είναι σχεδόν αδύνατο να πετύχετε σωστή περιγραφή στις χαμηλές συχνότητες (μπάσα).

Αν ο χώρος σας έχει εσοχές και κλειστές παράλληλες περιοχές θα χρειαστεί να προσπαθήσετε να αντιμετωπίσετε τους συντονισμούς που προκύπτουν σε συγκεκριμένες συχνότητες.

Σαν τελευταίο ενδεχόμενο το οποίο όμως είναι και πολύ προφανές, θα πρέπει να εξετάσετε ότι δεν υπάρχουν επιφάνειες που συντονίζουν και προκαλούν ανεπιθύμητο θόρυβο.

2. Ποια είναι η σωστή θέση ακρόασης;

Κάθε ηχείο έχει σχεδιαστεί με συγκεκριμένες προδιαγραφές που αφορούν την τοποθέτηση του στο χώρο αλλά και τη θέση του σχετικά με τον ακροατή.

Υπάρχουν μικρά ηχεία βιβλιοθήκης που αισθάνονται εξαιρετικά άνετα επάνω σε ένα ράφι, υπάρχουν ηχεία δαπέδου που χρειάζεται να τοποθετηθούν σε κάποια απόσταση από τους τοίχους του δωματίου και υπάρχουν ηχεία ειδικών κατηγοριών σχεδιασμένα να παίζουν σε γωνίες, οροφές κλπ.

Η θέση ακρόασης συνήθως είναι η μία ακμή ενός ισόπλευρου τριγώνου που σχηματίζεται από τα 2 ηχεία και τον ακροατή. Έτσι, τα ηχεία συνήθως πρέπει να σημαδεύουν τον ακροατή ή να βρίσκονται σε γωνία μέχρι 60 μοίρες από αυτόν.

Ανάλογα με τη φύση του ηχείου (επαγγελματικό, οικιακό, μόνιτορ) μπορούμε να εκτιμήσουμε και τη συνιστώμενη απόσταση ακρόασης.

Τέλος, θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι τα ηχεία που χρησιμοποιείτε προορίζονται για τη χρήση που σας ταιριάζει και ότι τα εγκαθιστάτε σύμφωνα με τις προδιαγραφές τους.

ήχο ψηφιακό

3. Τα αρχεία που αναπαράγουμε (πηγή της μουσικής)

Ο ήχος που φτάνει στα αυτιά μας από τα ηχεία ξεκινά ως ψηφιακή πληροφορία ή ως αναλογικός ήχος σε περίπτωση που χρησιμοποιούμε πικάπ.

Η βαρύτητα που έχει η ποιότητα της συσκευής αναπαραγωγής είναι ισοδύναμη με κάθε άλλο στοιχείο που απαρτίζει το σύστημα μας. Σε καμία περίπτωση ο ήχος που φτάνει στα αυτιά μας δεν μπορεί να είναι καλός αν ακούμε ένα φθαρμένο δίσκο βινυλίου.

Παρομοίως, δεν μπορούμε να έχουμε αξιοπρεπές αποτέλεσμα από συμπιεσμένα ή επεξεργασμένα αρχεία ψηφιακής μουσικής. Συμπιεσμένα αρχεία στην πραγματικότητα είναι σχεδόν όλα τα διαθέσιμα ψηφιακά αρχεία πλέον, όμως ο βαθμός συμπίεσης είναι καθοριστικός.

Θεωρητικά, συμπιέζοντας ένα αρχείο σε μέγεθος μικρότερο του ¼ του αρχικού η συμπίεση γίνεται ιδιαίτερα ακουστή. Η πληροφορία που απουσιάζει ή έχει αλλοιωθεί δεν μπορεί να ανακτηθεί με κανένα τρόπο και κανένα σύστημα ήχου δεν θα μπορέσει να επαναφέρει την μουσική στο χώρο ακρόασης.

Σαν λύση λοιπόν, μόνο με την επιλογή ποιοτικών και αξιόπιστων πηγών μουσικής μπορούμε να περιμένουμε αληθοφάνεια στον ήχο που φτάνει σε εμάς.

4. Η καλωδίωση (προσοχή!)

Η καλωδίωση του συστήματος είναι ένας αφανής ήρωας αν και για πολλούς φίλους της μουσικής δεν παίζει κανένα ρόλο.

Η φυσική όμως δεν αφήνει περιθώρια για αμφισβήτηση. Όλη η πληροφορία που θα φτάσει σε εμάς θα έχει πρώτα περάσει από καλώδια που έχουν αντίσταση, χωρητικότητα και αυτεπαγωγή όπως θα είχε και ένα κύκλωμα. Οι ιδιότητες αυτές και η ευαισθησία τους στο θόρυβο (EMI-RFI) κάνουν τα καλώδια τόσο σημαντικά όσο και μία συσκευή στο σύστημα σας.

Για αυτό συνιστούμε να ελαχιστοποιήσετε το μήκος των καλωδίων και να βελτιστοποιήσετε την ποιότητα τους. Αυτό από μόνο του θα μεταμορφώσει το σύστημα σας και την ποιότητα του ήχου που λαμβάνετε.

5. Πως ρυθμίζουμε το ηχητικό σύστημα

Κάθε σύστημα ανάλογα με τον προσανατολισμό του προσφέρει διαφορετικές δυνατότητες παραμετροποίησης.

Τα ακριβά οικιακά συστήματα συχνά δεν παρέχουν δυνατότητες ρυθμίσεων, όμως τα περισσότερα hi-fi, επαγγελματικά ή συστήματα αυτοκινήτου παρέχουν πληθώρα ρυθμίσεων.

Έχει επικρατήσει μια φιλοσοφία ότι το να παρακάμπτει κανείς τις ρυθμίσεις όπως στα ακριβά συστήματα δίνει τον πιο πιστό ήχο. Σκεφτείτε ότι το 99% των συστημάτων δεν λειτουργεί σε ιδανικές συνθήκες.

Οι αλλοιώσεις που προκαλεί ο χώρος ακρόασης είναι τεράστιες, η τοποθέτηση των ηχείων δεν είναι ιδανική και οι συσκευές χρωματίζουν τον ήχο με το δικό τους τρόπο.

Πώς μπορεί να είναι λογικό να παρακάμψουμε τις ρυθμίσεις όταν σχεδόν πάντοτε προκύπτουν τόσο σημαντικές ατέλειες στον ήχο μας;

Το να αξιοποιήσουμε τις ρυθμίσεις που μας παρέχονται είναι μοναδική ευκαιρία να απολαύσουμε τη μουσική περισσότερο εξομοιώνοντας όσο είναι δυνατό τις ιδανικές συνθήκες. Είναι μια ευκαιρία που δεν μπορούμε να αφήσουμε να πάει χαμένη.

Η βελτίωση ενός συστήματος με αυτό τον τρόπο μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε πειραματικά.

Συνήθως η επιλογή που μας προκαλεί μεγαλύτερη ευχαρίστηση σημαίνει ότι πετυχαίνει το σκοπό της. Αν θέλουμε να είμαστε βέβαιοι ότι έχουμε αξιοποιήσει στο έπακρο το ηχοσύστημα μας καλό είναι να συμβουλευτούμε κάποιον ειδικό, ο οποίος μπορεί με τη βοήθεια μετρητικών εργαλείων και εμπειρίας να μας διαβεβαιώσει για την καλή απόδοση του.

6. Μην ξεχνάτε τον θόρυβο του περιβάλλοντος

Στα σύγχρονα ηχητικά συστήματα γίνεται τεράστια προσπάθεια να ελαχιστοποιηθεί η παραμόρφωση και οποιοδήποτε είδος θορύβου στη μουσική.

Η ησυχία στο υπόβαθρο διασφαλίζει τη μέγιστη απόλαυση της μουσικής και την πλήρη απόδοση της δυναμικής περιοχής.

Ίσως ακούγεται υπερβολικά απλοϊκό, όμως δεν είναι λίγες οι φορές που στον χώρο ακρόασης συνηπάρχουν θόρυβοι από το δρόμο, από συσκευές όπως το κλιματιστικό ή το ψυγείο ή ακόμα και θόρυβοι που προκύπτουν από αντικείμενα που βρίσκονται στο χώρο και συντονίζονται με τη μουσική.

Φυσικά, δεδομένου ότι όλοι αυτοί οι θόρυβοι συνυπάρχουν μαζί με τη μουσική, η προσπάθεια που έχουν κάνει οι κατασκευαστές των μηχανημάτων να ελαχιστοποιήσουν το θόρυβο πηγαίνει στράφι.

7. Η τροφοδοσία του ρεύματος επηρεάζει τον ήχο

Η παροχή ρεύματος είναι το κοινό σημείο αναφοράς όλων των συσκευών που απαρτίζουν ένα ηχητικό σύστημα.

Εσφαλμένα θεωρούμε την παροχή ρεύματος δεδομένη ως ιδανική και προσπαθούμε να προσεγγίσουμε όποια βελτίωση μας ενδιαφέρει παρακάμπτοντας την. Αυτό είναι σφάλμα!

Kινητήρες που εκκινούν και αντιστάσεις μεγάλης κατανάλωσης μπορούν να προκαλέσουν απότομες διακυμάνσεις στο ρεύμα του δικτύου και οι ηλεκτρικές ή ηλεκτρονικές συσκευές εισάγουν σημαντικό θόρυβο με τη σειρά τους.

Ως θόρυβο ορίζουμε οποιαδήποτε συχνότητα πέρα από τα 50 Hz που προβλέπονται και οποιαδήποτε τάση πέρα από 240V.

Η παροχή ρεύματος του σπιτιού μας ανήκει σε ένα δίκτυο και αλληλεπιδρά με τα κοντινά και μακρινά οικήματα που μοιράζονται την ίδια πηγή. Πόσο μάλλον μπορεί να επηρεάζεται η παροχή του ηχοσυστήματος μας από τις συσκευές που ανήκουν στο δικό μας σπίτι!

Επίσης, πάντα υπάρχει η διάχυτη ακτινοβολία από δίκτυα που εκπέμπουν σε πολλές διαφορετικές μπάντες και μέσω της επαγωγής εισάγει επιπλέον υψήσυχνη κυμάτωση στην καλωδίωση του ρεύματος.

Όλη αυτή η αλληλεπίδραση και ο θόρυβος που προκύπτει αθροιστικά δεν μπορεί να φιλτραριστεί αποτελεσματικά από τις ηχητικές συσκευές μας που καταλήγουν να ακούγονται περισσότερο θολές ή στρεσαρισμένες.

Επίσης, η τάση του ρεύματος μπορεί να έχει σημαντική διακύμανση, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την απόδοση των συσκευών μας ως και να τις καταστρέψει (βραχυκύκλωμα, βλάβη δικτύου, κεραυνός).

Για την φροντίδα της παροχής ρεύματος του ηχοσυστήματος μας υπάρχουν πολλές λύσεις αρκετές από τις οποίες έχουν σημαντικό κόστος (εξειδικευμένα πολύπριζα, φίλτρα, καλωδίωση) όμως υπάρχουν και πολλοί απλούστατοι κανόνες που μπορούν να μας διασφαλίσουν σημαντική βελτίωση χωρίς κόστος. Σε επόμενο άρθρο θα αναφερθούμε αναλυτικά.

Εάν εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι η τροφοδοσία του συστήματος σας δεν παίζει ρόλο ή ότι έχετε κάνει ότι καλύτερο μπορείτε, ίσως χρειαστεί να αναθεωρήσετε.

8. Μήπως έχετε βλάβη και δεν το ξέρετε;

Υπάρχουν μέρες που το ηχοσύστημά μας, μας ακούγεται αλλαγμένο, κάπως διαφορετικό απ’ ότι το έχουμε συνηθίσει.

Πολλές φορές αυτό οφείλεται στη διάθεσή μας, όμως υπάρχουν μερικές περιπτώσεις που όντως κάτι έχει αλλάξει. Μια βλάβη μπορεί να είναι η αιτία. Βλάβες μπορούν να συμβούν από κακή χρήση ή και από αστάθμητους παράγοντες.

Προκειμένου να διαγνώσουμε τι έχει συμβεί ξεκινάμε συνήθως από τα ηχεία.

Διαπιστώνουμε αρχικά ότι οπτικά είναι στην αρχική τους κατάσταση (χωρίς βουλιαγμένους θόλους και σχισμένα μεγάφωνα) και στη συνέχεια εξετάζουμε αν όλα τα μεγάφωνα λειτουργούν κανονικά.

Αν διαπιστώσουμε κάποια δυσλειτουργία στο ένα από τα δύο, προχωράμε σε σύνδεση των ηχείων αντίστροφα left>right & right>left.

Αν η δυσλειτουργία παραμείνει στο ίδιο ηχείο τότε προφανώς το ηχείο έχει πάθει βλάβη. Αντίθετα, αν η δυσλειτουργία μεταφερθεί στο άλλο ηχείο τότε συνεχίζουμε τη διερεύνηση.

Αντιστρέφουμε τα καλώδια σήματος που εισέρχονται στον ενισχυτή left>right & right>left. Αν το πρόβλημα παραμείνει στο ίδιο ηχείο τότε ο ενισχυτής μας έχει βλάβη. Αν μεταφερθεί το πρόβλημα τότε πρέπει να διερευνήσουμε την πηγή (cd player, streamer, πικάπ κλπ) και το καλώδιο interconnect.

Συνηθισμένες βλάβες ηχείων είναι το κάψιμο του πηνίου φωνής των μεγαφώνων (κακή χρήση) και βλάβες στην ανάρτηση εξωτερικά ή στο spider εσωτερικά (πολυκαιρία ή στηγμιαία κορύφωση ήχου).

Οι ενισχυτές μπορούν να κάνουν παράσιτα ή τυχαίες διακοπές ή ακόμη και να παίζουν σε χαμηλότερες στάθμες (και φυσικά το προφανές: να μην λειτουργούν καθόλου).

Οι βλάβες στην πηγή του ήχου εξαρτώνται από τη φύση της εκάστοτε πηγής οπότε δεν θα αναλύσουμε περισσότερα στο παρόν άρθρο.

9. Η πολυπλοκότητα του συστήματος

Θυμάμαι ένα ανέμελο καιρό πριν ανακαλύψουμε την υψηλή πιστότητα, που πειραματιζόμασταν με τις συσκευές που είχαμε στη διάθεσή μας. Και ήταν πολλές!

Γιατί λοιπόν να μη τις συνδέσουμε όλες;

Ας συνδέσουμε και ένα δεύτερο ζευγάρι ηχεία! Ας συνδέσουμε και ένα μίκτη και ένα δεύτερο equalizer! Ας βάλουμε και μια κονσόλα με 2 μικρόφωνα και ούτω καθεξής.

Μπορεί να ακούγεται πολύ ωραίο παιχνίδι αλλά αν σας ενδιαφέρει ένα καλό και μουσικό αποτέλεσμα, το κλειδί είναι στην απλότητα. Το πιο σύντομο μονοπάτι θα σας φέρει πιο κοντά σε αυτό που ψάχνετε.

10. Το ταίριασμα συσκευών

Οι συσκευές που απαρτίζουν ένα ηχοσύστημα έχουν τα επιμέρους τεχνικά και μουσικά χαρακτηριστικά τους. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους ορίζουν κατά πόσο η συνεργασία τους μπορεί γίνει και αν θα τους επιτρέπει να λειτουργούν στα πλαίσια που ορίζει ο κατασκευαστής.

Για παράδειγμα, η συνεργασία ενός λαμπάτου ενισχυτή 10w με ένα δύστροπο ηχείο χαμηλής ευαισθησίας δεν θα επιτρέψει σε καμία από τις 2 συσκευές να «λάμψει».

Τα μουσικά χαρακτηριστικά αφορούν τον ηχητικό χαρακτήρα των συσκευών που συνδυάζονται.

Για παράδειγμα, έχοντας μια πηγή με πλούσια και ελαφρώς πλαδαρά μπάσα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα ηχείο κλειστού τύπου με σφιχτό χαρακτήρα χαμηλά και να ισορροπήσουμε το πρόβλημα πολύ απλά.

Αυτή η ισορροπία πρέπει να είναι ο κανόνας μας όταν επιλέγουμε τις συσκευές μας και πως θα τις χρησιμοποιήσουμε. Η μια συσκευή πρέπει να συμπληρώνει την άλλη και να μην τονίζει τα εγγενή της ελαττώματα.

Με λίγα λόγια

Είδαμε ότι υπάρχουν πολλές διαφορετικές παράμετροι που θα πρέπει να εξετάσουμε για να διορθώσουμε τον ήχο στον χώρο μας.

Ξεκινήσετε από αυτά που αισθάνεστε πιο έτοιμοι να διορθώσετε όπως ο χώρος και η θέσης σας μέσα σε αυτόν.

Αν δεν δείτε βελτίωση, τότε θα πρέπει να εξετάσετε τα υπόλοιπα σημεία που επηρεάζουν τον ήχο. Δοκιμάστε ότι σας φαίνεται κατανοητό και αν δεν τα καταφέρετε μπορείτε να εμπλουτίσετε τη γνώση σας με άλλα άρθρα που θα βρείτε στο blog της elegant asymmetry!

Σε περίπτωση που θεωρείτε ότι χρειάζεστε κάτι πιο εξειδικευμένο, σας προτρέπουμε να επικοινωνήσετε μαζί μας για να αναλύσουμε μαζί τα αίτια και να βρούμε την βέλτιστη λύση.

FAQ

Ποιός είναι καλύτερος, ο αναλογικός ή ο ψηφιακός ήχος;

Είναι θέμα προτεραιοτήτων. Ο ψηφιακός όσο και ο αναλογικός ήχος έχουν διαφορετικούς λόγους να τους προτιμήσετε. Πάντως ιδανικά, ο καλός ήχος είτε προέρχεται από ψηφιακή είτε από αναλογική πηγή, πρέπει να είναι εξίσου απολαυστικός!

Το κόκκινο-μαύρο καλώδιο που έχω στην εγκατάσταση μου είναι κατάλληλο για ένα απαιτητικό ηχητικό σύστημα;

καλώδιο ηχείου

Όχι. Θα χρειαστεί να εγκαταστήσετε νέα καλωδίωση για να απολαύσετε αυτό που μπορεί να προσφέρει ένα καλό ηχητικό σύστημα.

Ένα τετράγωνο δωμάτιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για στούντιο μουσικής;

Τα τετράγωνα δωμάτια δημιουργούν πολύ έντονα στάσιμα κύματα στον ήχο, λόγω της συμμετρίας τους. Θα προτείναμε να προτιμήσετε κάποιο άλλο χώρο για τη μουσική σας.

Μοιραστείτε το άρθρο στα Social

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Εγγραφείτε στο newsletter μας