Μελέτη ακουστικής χώρου (room treatment)

Για ποιο λόγο ένα φτηνό ηχητικό σύστημα μπορεί να ακούγεται καλύτερα από ένα ακριβότερο; Είναι απαραίτητο τελικά να αγοράσω το ακριβότερο ηχητικό σύστημα; Μήπως η ακουστική του χώρου παίζει σημαντικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα;
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
μελέτη ακουστικής χώρου

Σε αυτό το άρθρο θα δούμε μερικά από τα σημεία κλειδιά που θα εξασφαλίσουν ότι αξιοποιούμε σωστά τον εξοπλισμό μας.

Είναι γνωστό ότι ένας κρίσιμος παράγοντας για την μουσική απόλαυση είναι η ποιότητα των συσκευών που απαρτίζουν το ηχητικό μας σύστημα.

Αυτό που συχνά παραβλέπουμε όμως, είναι η σημασία της συμπεριφοράς του χώρου που θα εγκαταστήσουμε το ηχητικό σύστημα.

Θα λέγαμε λοιπόν ότι το ηχητικό αποτέλεσμα που λαμβάνει ο ακροατής είναι ο συνδυασμός του συστήματος και της ακουστικής του χώρου στον οποίο βρίσκεται.

Τα οφέλη της σωστής μελέτης

Μία σειρά από απλοϊκές επεμβάσεις στις οποίες μπορούμε να προβούμε θα μας βοηθήσουν να πετύχουμε τα εξής:

  1. Βελτίωση καταληπτότητας
  2. Μείωση αντηχήσεων
  3. Καλύτερη στέρεο εικόνα
  4. Επίτευξη καλύτερης ανάλυσης των χαμηλών συχνοτήτων και των αρμονικών τους
  5. Μείωση ακυρώσεων διάφορων συχνοτήτων (και αρμονικών τους)

Οι 6 επεμβάσεις στον χώρο μας για καλύτερη ακουστική

1. Απαλοιφή της παραλληλίας του χώρου μας

Μακράν το επικρατέστερο σχήμα ενός δωματίου είναι το παραλληλόγραμμο το οποίο δημιουργεί στάσιμα κύματα στη μουσική μας.

Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα χρειάζεται να «σπάσουμε» την παραλληλία των τοίχων ή του ταβανιού.

Σκοπός μας είναι να  μειώσουμε την ύπαρξη και εξέλιξη των στάσιμων κυμάτων στα σημεία που αυτά συνήθως μεγιστοποιούνται, όπως για παράδειγμα μεταξύ δυο απολύτως παράλληλων τοίχων στην θέση ακρόασης.

Τα πλέον κατάλληλα υλικά για να το πετύχουμε είναι υλικά μεγάλης πυκνότητας (π.χ. ξύλο ή γυψοσανίδα) με ασύμμετρα σχήματα.

ακουστικής χώρου - Elegant Asymmetry

2. Απομάκρυνση των ηχείων μας από τοίχους και γωνίες

Ο ήχος που παράγεται από τα ηχεία μας φτάνει στα αυτιά μας από τα μεγάφωνα του ηχείου αλλά και από τις ανακλάσεις των μεγαφώνων στους τοίχους, δάπεδα και αντικείμενα του χώρου.

«Η διάχυση του ήχου για τις χαμηλότερες συχνότητες είναι σφαιρική και όσο αυξάνει η συχνότητα τόσο αυξάνει και η κατευθυντικότητα του ήχου».

Διατηρώντας τα ηχεία μας μακριά από τοίχους και γωνίες αυξάνουμε το ποσοστό του άμεσου ήχου από το ηχείο και ταυτόχρονα μειώνουμε το ποσοστό του ανακλώμενου ήχου και των ακυρώσεων.

χώρου - Elegant Asymmetry

3. Τοποθετούμε τα ηχεία μας στο σωστό ύψος και γωνιά

Μια διαδικασία η οποία είναι αυτονόητη αλλά με πολλά σημεία να την ¨πατήσεις¨. Η λανθασμένη τοποθέτηση των ηχείων εύκολα οδηγεί στην καταστροφή της στερεοφωνικής εικόνας.

Τοποθετήστε τα ηχεία σας με τέτοιον τρόπο ώστε να βρίσκονται σε ίδιο η μεγαλύτερο ύψος από αυτό των αυτιών σας όταν εσείς βρίσκεστε στην θέση ακρόασης.

Επίσης, τα ηχεία πρέπει να είναι τοποθετημένα εντός μιας γωνίας 110 μοιρών σε σχέση με τη θέση ακρόασης, κατά προτίμηση σε αναλογίες ισοσκελούς ή ισόπλευρου τριγώνου.

Τέλος, πειραματιστείτε με την τοποθέτηση των ηχείων π.χ. αν θα είναι όρθια ή πλαγιαστά, ή ακόμη και με ποια πλευρά είναι πάνω ή κάτω. Κάθε σενάριο μπορεί να προσδώσει διαφορετικό χρώμα στη μουσική σας και εσείς μπορείτε να επιλέξετε το προτιμότερο.

4. Γεμίζουμε τους «κούφιους» χώρους

Εάν για παράδειγμα στον χώρο μας υπάρχει μία εσοχή, ένα χώρισμα ή μια κατασκευή από γυψοσανίδα, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε εξάρσεις συγκεκριμένων συχνοτήτων και των αρμονικών τους (το ξέρω γίνομαι κουραστικός με τις αρμονικές).

Καλό είναι να προβείτε στη χρήση διαφόρων απορροφητικών υλικών προκειμένου να «γεμίσετε» τις εστίες στάσιμων κυμάτων .

για μείωση ανακλαστικών επιφανειών - Elegant Asymmetry

5.Μείωση πολύ ανακλαστικών επιφανειών

Οι πολύ λείες και σκληρές επιφάνειες έχουν περισσότερες πιθανότητες να ανακλούν μεγαλύτερο μέρος του ηχητικού φάσμαστος. Υλικά όπως τζάμια, μάρμαρα και μέταλλα δεν βοηθούν σε αυτό που προσπαθούμε να πετύχουμε.

Απομακρύνετε αυτά τα υλικά από το χώρο σας ή αν αυτό είναι αδύνατο, μπορείτε να τα καλύψετε (π.χ. παχιά κουρτίνα), ώστε να έρθετε πιο κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

6.Αποφύγετε τους άδειους χώρους

Θα έχετε παρατηρήσει ότι χώροι με υπερβολικούς ή ακατάσχετους χρόνους αντήχησης, όπως μια άδεια αποθήκη, δημιουργούν προβλήματα στην καταληπτότητα του λόγου σας.

Φανταστείτε πόσο εύκολο λοιπόν είναι η ακουστική ενός τέτοιου χώρου να επηρεάσει την αντίληψη της μουσικής μας.

Το γέμισμα τέτοιων χώρων με απορροφητικά υλικά και έπιπλα μπορεί να είναι ιδιαίτερα δαπανηρό, επομένως θα σας προτείναμε να χρησιμοποιήσετε εξ αρχής έναν πιο κατάλληλο χώρο.

Αν δεν υπάρχει άλλη επιλογή όσον αφορά τον χώρο, τότε χρειάζεται απαιτητική μελέτη ακουστικής και θα ήταν προτιμότερο να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό.

Σταύρος Καραμήτσος

Ηχολήπτης

Μοιραστείτε το άρθρο στα Social

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Εγγραφείτε στο newsletter μας